Empati och sympati.

Två helt klockrena ord.
 
Att ha empati för någon menas att man är medveten om en annan persons känslor. Att ha sympati menas att man förstår varför en person är tex, ledsen och själv känner samma för den personen. Inte så svåra ord? Men väldigt många som lätt glömmer det. Två ord till som jag tycker är viktiga är hänsyn och respekt. Jag har många gånger känt att jag har blivit sviken, för att människor helt enkelt inte har någon empati eller sympati. Jag har även blivit sviken för att människor inte har visat mig någon hänsyn eller respekt. Dock kan det vara svårt ibland att leva upp till dom och det tar ett tag innan man lär sig. För några års sedan, visste jag inte ens vad det var. Jag var egoist och brydde mig inte om vad andra människor kände eller tänkte. Jag har sårat många genom att inte tänka på dessa viktiga ord. Jag har förlorat vänner som jag har tyckt riktigt mycket om. Jag har sårat min familj. Ja, det är mycket som kan upprepas. MEN. Jag tror på att människor kan förändras. Jag har förändrats. Jag är klokare nu, jag förstår innebörden av dessa ord. Jag lever med människor runt om mig som inte har en aning om det här, som gör mig ledsen ständigt. Människor som bara gör det dom vill utan att tänka på konsekvenserna. Jag blir så besviken! 
 
Jag har dock EMPATI och SYMPATI för dessa människor, jag kan förstå varför vissa gör som dom gör och känner som dom gör. Det jag inte förstår är, när ska det sluta? När det blir det en vändning. Människor KAN förändras, bara man själv vill. 
 
Det var allt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback