Sluta amma?

Det har jag funderat på ett tag. Jag helammar ju inte längre utan bara emellan modersmjölkersättningen. Sen jag började med ersättningen så har han inte riktigt ätit från min mjölk, utan bara legat och snuttat. Och när jag väl hör att han äter så nöjer han sig inte med det. Han blir helt enkelt inte mätt på min mjölk. Dock tycker jag att det är så himla mysigt med amningen, den närheten man får. Och jag tror inte Dennis är redo för att släppa bröstet heller. Ibland när han är väligt kinkig och inget duger så räcker de att lägga honom vid bröstet och så blir han lugn.
 
Om jag nu ska sluta amma, hur gör man då? Jag menar. När det har gått ett par timmar sen han sög på bröstet så blir det dom ju stenhårda! Sist gång fick jag pumpa ut och det bara forsa ut mjölk. Konstigt att han inte blir mätt egentligen?! Så hur slutar man amma? Och är det verkligen rätt emot Dennis? Känner mig lite taskig också att inte tillåta honom att ta bröstet om jag nu skulle sluta. För ju mer han suger, ju mer produceras det ju också.. så långt är jag med ;) Svårt de här! 
 
Bild tagen från google.se
 

 

Kommentarer
Postat av: Emelie

Det med amning är så svårt ämne tycker jag. Man vill få närheten samtidigt som man vet att det gör sig bra för barnet, men om han inte blir tillräckligt mätt kanske det är "lika bra" att sluta och bara över till ersättning?

Jag ammade bara Vincent någon vecka, mjölk hade jag massor men greppet fanns inte alltid där, så efter många dagars fundering kom jag fram till att ersättning var bäst för honom, även om det svider lite i mamma hjärtat. Jag hade iallafall hur mycket mjölk som helst, så jag fick pumpa ut det, gå utan bh hemma, sova i stor tshirt, allt för att lufta och inte ha något trångt över brösten, på så vis blev dem inte hårda och jag slapp mjölkstockning. Det är ju lite skumt att låta sig mjölka ner kläder, men så värt det. Det bästa var helt klart att pumpa ut i en varm dusch, mycket varmvatten över brösten lättar jätte mycket också. Några få tips, säkert som du visste om. Hoppas du kommer fram till det bästa för er båda, Dennis verkar ju må bra så du får väl bara ligga och gosa med honom lite extra mycket för att få närheten hihi <3

Svar: Ja, det är verkligen svårt! För man vill ju trots allt det bästa för sitt barn. Med Benji försökte jag med amningen i ca. 3 veckor , men la sedan ner då han inte ville greppa bröstet. Denna gången ville jag verkligen satsa på amningen och det har ju gått super bra! Dock har han ju inte gått upp så bra i vikt, så alltid ska de väl va nått. Hm.. Ska fundera lite mer på detta och se va jag kommer fram till. Känns ju inte ens värt att amma längre då han inte blir mätt eller går upp i vikt på bara min mjölk. Jo, det har du rätt i! Mår bra gör han ju och han mår mycket bättre nu när vi har börjat med ersättning, då han aldrig innan blev helt mätt. Men som sagt, får se vad jag bestämmer mig för ;) Tack för tipsen! <3
Patricia B.

2013-01-24 @ 18:50:59
URL: http://skyemelie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback